FINDING EVENT

Instagram

YouTube

 

JAK VZNIKL NÁZEV FINDING EVENT?

Název FINDING EVENT vznikl naprosto jednoduše – čistě z principu celé hry. Cílem je „najít“ (anglicky find) něco, co je někde ukryté, a celý proces má formu eventu, události, která má svůj začátek, průběh i vyvrcholení.

Chtěl jsem, aby byl název jasný, mezinárodně srozumitelný a zároveň aby vystihoval celý koncept – žádné zbytečné okecávání. „Finding“ vyjadřuje to, co hráči dělají. A „Event“ říká, že to není jen náhodná věc, ale připravená akce se strukturou, komunitou a záměrem.

Časem se ten název stal značkou sám o sobě – lidi mi sami píšou „kdy bude další Finding“, a v tu chvíli vím, že to funguje přesně, jak má.

 

-------------------------------------------

 

JAK VZNIKL FINDING EVENT – PRŮBĚH A TRANSFORMACE

Vznikl úplně náhodou – při focení promo materiálů k oblečení. Měl jsem připravený balíček s oblečením a říkal jsem si, že by bylo zajímavý ho někde schovat a dát lidem tip, že si ho můžou najít a odnést zadarmo.

První tip byl jen fotka s nápovědou a popiskem „Najdeš, bereš.“
 Ten balíček zmizel během pár minut. A tehdy mi to docvaklo – tohle lidi baví. Baví je výzvy, hledání, napětí, ale i samotný nápad, že můžou něco zažít – a ještě si odnést výhru.

Od té doby jsem začal organizovat pravidelné FINDING EVENTY, každý s jiným tématem. Přidával jsem nové prvky – šifry, video-nápovědy, NPC postavy, úkoly inspirované videohrama. Lokace se střídaly – města, parky, opuštěné budovy, příroda.

S každým eventem rostla nejen komunita, ale i produkční kvalita. Začal jsem točit teasery, spolupracovat s místními podniky, přidávat digitální mapy a časovače. Z každé akce se stával malý ARG (alternate reality game) – mix reálného světa, online obsahu a interakce.

 

-------------------------------------------

 

🔍 FINDING EVENT

„Když se streetwear potká s videoherní realitou a urbexovým adrenalinem“

Představ si svět, kde se balíčky plný merche a tajemství neklikají myší, ale vykopávaj lopatou. Kde NPC nejsou v počítači, ale za pultem v komiksárně. Kde se nesedí doma, ale běhá s mobilem, šiframa a nadějí, že právě ty najdeš ten správnej strom, altán, nebo záhadně vyhlížející křoví. Tohle není online hra. Tohle je FINDING EVENT – reálná pátračka, která tě vytáhne z baráku a vtáhne do světa, kde se streetwear hraje jinak.

Celý to začalo vlastně náhodou. Při focení čepic do storyčka jsem jednu nechal v urbexu a postnul video. Do dvou hodin byla pryč – a ne, fakt ji nevzal bezďák. Dva týpci ji našli podle videa. A já si řekl: "Hmm, hele, tohle by mohlo fungovat." A začalo to růst.

Od té doby vznikla celá série FINDING EVENTŮ – každej s jiným konceptem, jiným levelem šílenosti a novým herním prvkem. Tohle nejsou jen soutěže o hadry. Tohle je venkovní dobrodružství s hlavní cenou, kde musíš zapojit mozek, nohy i trošku štěstí. A jo, občas i rýč.

Každej event má svůj název, svůj příběh, svoji logiku a často i RPG prvky, který bych ti tady vysvětloval, ale lepší bude, když je prostě zažiješ.

 

-------------------------------------------

 

FINDING EVENT – hra, co tě vytáhne z gauče

Ať už jsi zarytý gaučák nebo outdoorový dobrodruh, FINDING EVENT tě donutí zvednout zadek a vydat se do akce. Tahle městská hra totiž není jen o tom „něco najít“ – je to o tom zažít. Zažít napětí, radost z lovu, úlet nápověd a šifrovaných stop, někdy i frustraci, že to máš pod nosem a stejně nic. Ale hlavně – zažít moment, kdy to cvakne, a ty víš, že jsi blízko. Hodně blízko.

Celý nápad vznikl naprosto náhodou. Při natáčení promo videa k nové kolekci čepic DafuQ jsem jednu z nich spontánně schoval v ústeckém urbexu, natočil storíčko a během dvou hodin si pro ni doběhli první dva borci. A to byl ten spouštěč. Řekl jsem si: Hele, proč z toho neudělat hru?

Od té doby proběhlo už 5 hlavních FINDING EVENTŮ. Každý byl jiný, každý měl svůj příběh, a každý přilákal víc a víc lidí. Komunita hráčů se rozrůstá. Zatímco první eventy byly spíš pro okruh lidí kolem studia KaHo Tattoo, od třetího už se sjíždějí lidi i z jiných měst. A to je právě ono – když někdo jede hledat z jiného města do Ústí, proč by se nemohl příští event konat na jejich půdě?

Co dělá FINDING EVENT ještě výjimečnější, je fakt, že nemá žádný algoritmus, žádný předem daný kalendář. Nikdy nikdo neví, kdy se objeví další. Je to čistě o momentu, inspiraci a nápadu – když to přijde, tak to prostě začne. A když to začne, začíná i lov.

Při výrobě oblečení pro DafuQ vždycky myslím právě na FINDING EVENT. Vždy vznikne jeden naprosto unikátní kus – třeba čepice v kombinaci barev, která neexistuje nikde jinde na světě. Tenhle kousek je určen výhradně do eventu a získá ho jen ten, kdo si ho fakt zaslouží. Není na eshopu, není na zakázku, není nikde. Jen v terénu – pro toho, kdo hledá.

Každý event má svoje označení – FINDING EVENT #1, #2 atd. Někdy dostanou i názvy jako Quest of the Truhla, protože proč si trochu nepočeštit angličtinu, že jo? A někdy se mezi hlavními eventy objeví i MINI FINDING EVENT – bez velké přípravy, spontánní, ale pořád s chutí vyhrát.

Co je ale možná nejvíc kouzelný – nápovědy. Ty nejsou nikdy předem připravený. Vždycky je dávám podle toho, jak se hra vyvíjí. Sám chodím na místo a sleduju, jak to hráčům jde, jak moc jsou blízko nebo mimo. A podle toho vypustím indicii – přesně v ten moment, kdy to může rozseknout hru a posunout lovce dál.

A pak jsou tu ty speciální – jako třeba WEED FINDING EVENT, o kterém si povíme za chvilku.

 

-------------------------------------------

 

Finding Event #1: Počátek nečekané tradice

V polovině února 2021, konkrétně 15. února, se zrodila tradice, která nadchla komunitu hledačů pokladů a fanoušků značky DafuQ. Vše začalo spontánně během focení a natáčení propagačního materiálu pro nové oblečení v opuštěné sklárně v Povrlech, nedaleko Ústí nad Labem. Po skončení natáčení přišel nápad zanechat na místě malý balíček obsahující zimní čepici, náramek a klíčenku. Krátké video s nápovědou k umístění balíčku bylo následně zveřejněno na Instagramu.​

Reakce byla okamžitá a nadšená. Během několika hodin dva mladí hledači balíček objevili a podělili se o svůj úspěch na sociálních sítích. Tento neplánovaný experiment ukázal potenciál pro podobné akce v budoucnu. A tak se zrodil koncept "Finding Eventů" – událostí, které kombinují dobrodružství, komunitní spolupráci a lásku k značce DafuQ.​

První Finding Event byl nejen testem zájmu, ale také inspirací pro další, promyšlenější akce. Co začalo jako spontánní rozhodnutí, se postupem času vyvinulo v sérii událostí, které přitahují účastníky z různých měst a staly se pevnou součástí komunity kolem DafuQ.

 

-------------------------------------------

 

FINDING EVENT #2 – Ztracenej v plynárně

Druhej FINDING EVENT následoval jen pár dní po tom prvním spontánním. Odehrával se opět v Ústí nad Labem, tentokrát ale v úplně jiném prostředí – v bývalé plynárně na Užíně. Masivní, temná budova plná skrytých zákoutí, oken bez skel a zarostlého okolí vytvořila ideální kulisu pro hledací misi, která se nečekaně protáhla na téměř půl roku.

A nebylo to proto, že by byl balíček někde extrémně zašitej. Problém byl v tom, že lidi hledali úplně jinde, než měli. Budova byla obrovská a většina se soustředila na špatnou část – na místě, kde vůbec nic nebylo. Mezitím balíček trpělivě čekal na svýho objevitele. Nikdo kromě mě samozřejmě nevěděl, kde přesně je, aby to bylo fér pro každýho.

Indicie jsem dával průběžně – vždycky podle toho, jak to lidem šlo, nebo spíš nešlo. Chodil jsem se na Užín dívat osobně, sledoval, kdo je kde, a jak moc (ne)blízko k pravdě se dostali. A podle toho jsem vypouštěl další nápovědy, aby to nakonec někdo fakt našel. Tohle byl event, kde se krásně ukázalo, že nejde jen o rychlost, ale hlavně o důvtip, trpělivost a správný čtení nápověd.

 

-------------------------------------------

 

🧭 FINDING EVENT #3 – Lomový klam

Třetí výprava za pokladem se odehrávala na hranici Ústí nad Labem – v Trmicích, konkrétně v opuštěném starém lomu, kterej byl sám o sobě jako dělaný na takovýhle urban quest. Tentokrát už nešlo jen o test. Tohle byl plnohodnotnej FINDING EVENT – s promyšleným videem, promakaným skrýváním a dávkou zmatku, která lidi pořádně potrápila.

Balíček s merchem a poukazem na tetování byl schovanej v lese, na zarostlým hliněným kopečku pod hromadou listí. Video ukazovalo přípravu přímo v KaHo Tattoo Studiu, pak nasednutí do auta a jízdu serpentinama ze Stebna do Trmic, kde se odehrávala samotná akce.

Ve videu byly nastražený chytáky – jako třeba záběr z rozpadlý budovy, kde jsem měl balíček v ruce. Spousta lidí si ale nevšimla, že s ním z té budovy zase odcházím. Tím pádem většina hledala úplně špatně. Pomáhaly jen záběry z okolí – třeba rozházené pneumatiky, specifický balvany nebo zchátralý objekty, které se daly poznat až na místě.

Hledání trvalo tři týdny. Mezitím jsem nahrával nápovědy na Instagram Stories, chodil kontrolovat, že balíček je pořád na místě a fotil si u něj hodinky s časem jako důkaz. A taky jsem potají sledoval, jak se vám daří – tenhle díl byl totiž o pozornosti a schopnosti číst mezi řádky. Hodně lidí se nachytalo, ale o to větší odměna čekala na toho, kdo to konečně rozlousknul.

 

-------------------------------------------

 

🧩 FINDING EVENT #4 – „Vánoční Quest s kartičkou“

Začátek prosince 2022. Městský sady, hned vedle KaHo studia. Tentokrát se nešlo po klasickým balíčku – ten už totiž přerostl do takovýho rozměru, že by ho člověk sotva odnesl. Bedna plná cen v hodnotě 15 tisíc korun se prostě neschová jen tak pod kámen. A právě proto se hledala výherní kartička, velikosti vizitky, která tuhle výhru odemykala. Hrálo se už o pořádný loot – a kdo ho chtěl, musel si ho opravdu zasloužit.

Event byl rozdělen do dvou fází a šlo zároveň o první FINDING EVENT, kde nebyl jen jeden výherce. Celá akce vznikla ve spolupráci s legendárním ústeckým podnikem Replay’s restaurant a raperem Robinem Zootem, kterej do balíku přihodil i podepsaný CD a další goodies.

🥇 FÁZE 1: Pro gaučový lovce

Klasická sdílecí soutěž na Instagramu – komentuj, označ kámoše, hoď do storýčka a drž si palce. Z týhle části vylezlo 9 výherců, který si odnesli různej merch a ceny. Zároveň ale postoupili do druhý části a měli možnost vyhrát i hlavní jackpot.

🕵️‍♂️ FÁZE 2: Skutečnej lov

Jedna jediná kartička byla schovaná přímo v parku, pod kovovým krytem parovodu. Žádná mapa, žádnej GPS bod – jen video a tvoje pozornost. Video začínalo v Replay’s restaurant, kde se balík připravoval. Pak ho doručili do studia, kde se odhalil jeho obsah, a Robin Zoot vlastnoručně podepsal CD. Následoval přesun do Městských sadů, kde se kartička naostro ukryla.

Lidi hledali všude. Lození po stromech, bláto v botech, světla mobilů v noci. Park se postupně měnil v herní zónu plnou tichýho napětí. Čím dál víc lidí si mezi sebou předávalo informace, tvořily se skupiny, taktiky, špionáž.

Indicie nebyly žádnej předem připravenej plán – vznikaly podle reálný situace. Buď jsem se šel osobně kouknout, nebo jsem posílal svoje „vlaštovky“, který mi natáčely, jak to vypadá na místě. Občas i sami lidi posílali videa, jak ostatní hledají nebo se brodí bahnem.

Den před Vánocema jsem pustil poslední nápovědu. Druhej den, pod stromeček – výherní kartička byla konečně nalezená. Lepší dárek? Těžko.

 

-------------------------------------------

 

🏆 FINDING EVENT #5 – Quest of the Truhla

Tenhle FINDING EVENT byl fakt level výš. Nešlo už jen o hledání balíčku – byla to hra. Dobrodružná, strategická a promakaná do posledního detailu. Výhra? Jen jedna. Ale zato ultimátní. Hodnota přes 25 000 Kč, a uvnitř: merch z KaHo studia i DafuQ StreetWear, dárkové poukazy do Replay’s restaurantu za 8 tisíc, vstupenky na Útulek fest, tetování, piercing, maderoterapie, desková hra, věci z Komixárny a další unikátní kusy. Plná truhla.

🎮 Herní koncept

Původní plán byl jasný: vytáhnout lidi ven a donutit je přemýšlet. Místo klasického videa a běžné nápovědy se zrodila reálná RPG mise. Ve stylu GTA z první osoby a s mechanikami jako z WoWka. Všechno začínalo v Komixárně – hráč ve videu přichází ke stolu, kde čeká NPC s questem. Dostal rýč a úkol: najít zakopanou truhlu někde ve Střížovických vrších.

Ve videu byly dva vysílače. Jeden velký, červeno-bílý – ten byl jen návnada. Ten důležitý, nenápadný, ukazoval skutečné místo hledání, ale skoro nikdo si ho nevšiml. A to bylo přesně podle plánu.

🧠 Hra začíná

Kdo chtěl začít, musel dojít osobně do Komixárny a oznámit, že jde hledat balíček. Tam ho čekala desková hra s NPC – krátká 2-3 minutová herní mini-mise. Po výhře dostal hráč první nápovědu. Každý den mohla skupinka získat jen jednu. Celkem byly tři hry = tři nápovědy. A po dvou týdnech se potichu přidaly další dvě, ale nikdo nevěděl, že přijdou.

Nultá nápověda (dostal ji každý): obrys vysílače

  1. nápověda: číslo 45–50 + přímka
  2. nápověda: číslo 3 a šipka dolů
  3. nápověda: trojúhelník s tečkou uprostřed
  4. nápověda: šikmá šipka a nápis „Trmice“
  5. nápověda: vysvětlivky ke všem předešlým indiciím

Hráči museli přemýšlet a počítat. Například – od vysílače 50 kroků směrem na Trmice. Nebo že „trojúhelník“ značí místo zakopání mezi třemi stromy, tvořícími trojúhelník.

🗺️ Místo a pravidla

Truhla byla pečlivě schovaná už dva měsíce před spuštěním hledání. Byla zakopaná v zemi, v oblasti mezi třemi stromy a zakrytá větvemi ve tvaru trojúhelníku a listím. Byla z polyesteru – takže hledání detektorem kovu nepomohlo. Hodně lidí tím ztratilo čas.

Od vysílače vedla trasa přesně 50 kroků Houdyho směrem na Trmice, podle mapy. Celou lokaci Houdy opakovaně navštěvoval, sledoval hráče, kontroloval situaci a sdílel storíčka s časem na hodinkách z místa – důkaz, že kartička je pořád tam.

Hledání ale nebylo jen zábava. Začali se objevovat nezakopané díry, protože lidi kopali jak zběsilí. Hrozilo, že se event zruší. Ale komunita zabrala – někteří sami díry zahrabávali a pomáhali udržet pravidla hry.

🧑‍🤝‍🧑 Účast

Celkem se do hledání zapojilo 32 skupin lidí – někdo šel sám, jiní ve dvojicích nebo větších partách. Každý, kdo dorazil, prožil vlastní malý quest a posouval se dál. Vznikaly spojenectví i rivalita, lidi si předávali info, analyzovali nápovědy a vraceli se opakovaně na místo.

Po třech týdnech a zveřejnění poslední nápovědy byl balíček konečně nalezen.

🎯 Výsledky

🗓️ Trvání eventu: 3 týdny
 📍 Lokalita: Střížovický vrch, Ústí nad Labem
 🎁 Hodnota výhry: 25 000 Kč
 👥 Počet zapojených skupin: 32
 🎮 Styl: RPG, WoW, GTA first-person
 📼 Začátek videa: Komixárna (NPC + quest)

 

-------------------------------------------

 

WEED FINDING EVENT

“We(ed)selý Velikonoce”
 Tenhle speciální FINDING EVENT probíhal přesně o Velikonocích v roce 2024 – od Zelenýho čtvrtka až do Velikonočního pondělí. Už podle názvu bylo jasný, že půjde o něco trochu jinýho. Celý to totiž vzniklo na popud kluků z Weedshopu, který chtěli udělat něco fresh a zapojit se. A že se zapojili pořádně – darovali tři luxusní CBD balíčky.

Event byl rozdělený na dvě fáze – stejně jako třeba čtyřka.

  • Hlavní výhra šla najít klasickým způsobem – kartička schovaná někde ve městě.
  • Druhá a třetí výhra byly losovaný z komentářů pod soutěžním příspěvkem.

Hlavní výherce si odnesl věci v hodnotě cca 5 tisíc – CBD paličky, blunt, filtry, zapalovač, drtička, bongo a hromadu dalších věcí. K tomu merch od KaHo – mikiny, trika, čepice. Druhý a třetí místo měly menší, ale pořád solidní výhru – CBD, bongo, triko nebo kšiltka.

Hledání v Městských sadech

Kartičku jsem schoval pár dní dopředu do jednoho z kovových altánků u parku v Městských sadech – ze spodní strany dřevěného prkna, připnutou špendlíkem. Vždycky to musím udělat tak, aby u toho nikdo nebyl – jakmile totiž lidi zjistí, že se něco chystá, dávají pozor i na to, kam jdu srát. Takže schovat první, říct potom.

Předem jsem natočil pár krátkejch videí přímo z místa, který jsem pak postupně vydával jako nápovědy – protože během hledání už natáčet nemůžu, lidi mě sledujou. Díky tomu, že je studio hned u parku, měl jsem přehled o tom, co se tam děje. Spousta lidí hledala úplně mimo, ale dost jich bylo dost blízko – jen se netrefili přesně.

Finální nápověda ve 4:20

Protože kartičku do pondělí nikdo nenašel a s Weedshopem bylo domluvený, že se musí stihnout do Velikonočního pondělí, hodil jsem poslední nápovědu. Ráno jsem na storíčko oznámil, že ve 4:20 odpoledne vypustím přesnou lokaci.

Asi 20–30 lidí už v tu chvíli stepovalo v parku. Seděl jsem kousek bokem a sledoval dění. V 4:20 šla ven přesná poloha. Během pár vteřin se dav zvednul a běžel na místo. Já se v klidu zvedl a šel do studia čekat na vítěze.

Kartičku nakonec našel člověk, kterej prošel věkovou kontrolou (18+), dostal výhru a tím byl tenhle weed-friendly FINDING EVENT oficiálně uzavřen.

Tenhle event byl čistej důkaz, že tenhle koncept má sílu. Weedshop mě oslovil sám od sebe, protože se jim líbila celá ta myšlenka FINDING EVENTŮ a chtěli se na jednom podílet. Dřív se už zapojili dvakrát, ale tohle byla jejich sólo jízda. Původní plán byl úplně jinej, ale museli jsme to přizpůsobit tak, aby se zúčastnili jen lidi starší 18 let. A klaplo to.

 

-------------------------------------------

 

MINI FINDING EVENTY

Náhlý. Rychlý. Nepředvídatelný.
Mini eventy nejsou plánovaný. Nevznikají týdny ani měsíce dopředu. Jsou to čistě spontánní výlevy tvůrčího přetlaku – když mám dobrej den, náladu a chuť něco roztočit, prostě vezmu čepici, poukaz nebo třeba kus merche, a jdu ho někam schovat.

Místo? Někdy park, někdy letní kino, jindy lavička u vyhlídky nebo zarostlá zídka s pnoucím listím. Jednou to byl balík pod velkým šutrem, jindy zas připnutý ze spodu lavičky. Nic velkýho, žádný nápovědy, žádný RPGčko. Jenom rychlá akce a odměna pro někoho, kdo je zrovna ve správnou chvíli na správným místě.

Mini eventy fungujou i jako připomenutí, že DafuQ StreetWear pořád žije.
 Žádný plán. Jen moment. Sleduj storíčka, možná to příště budeš právě ty, kdo najde malou výhru za velký vibe.